Przejdź do głównej treści
Three women in business attire smile while sitting on a bed.

Akt o usługach cyfrowych (UE)

Chcemy, aby użytkownicy naszej platformy mieli łatwy dostęp do informacji związanych z unijnym aktem o usługach cyfrowych i naszych obowiązkach, które z niego wynikają. Ta strona zawiera informacje dotyczące następujących obszarów związanych z naszymi obowiązkami wynikającymi z tego aktu: reklamy, obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości, systemy rekomendacji oraz wytyczne dotyczące treści.

Reklamy

Zgodnie z naszym obowiązkiem wynikającym z aktu o usługach cyfrowych, treści reklamowe na naszej stronie będą jasno oznaczone i wyświetlane w widoczny sposób. Będą one np. opatrzone plakietką Sponsorowane. Będziemy także identyfikować w czyim imieniu reklama została umieszczona, kto za nią zapłacił, a także jakie parametry są wykorzystywane, aby określać odbiorców danej reklamy. Aby dowiedzieć się więcej o reklamach wyświetlanych na naszej stronie, zapoznaj się z naszą polityką dotyczącą reklam.

Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości

momondo przygotowaliśmy sprawozdanie z zakresu przejrzystości, aby wypełnić obowiązek wynikający z aktu o usługach cyfrowych. Zawiera ono informacje na temat podjętych przez nas w okresie sprawozdawczym działań w zakresie moderowania treści, w tym szczegóły dotyczące ilości oraz charakteru treści, jakie zostały usunięte z naszej platformy. Sprawozdanie można pobraćtutaj.

Nasze systemy rekomendacji

Jak polecamy treści i układamy wyniki?

Na naszych stronach korzystamy z systemów rekomendacji, aby pomagać Ci odkrywać treści, które według nas mogą Cię zainteresować. W tym celu bierzemy pod uwagę różne czynniki ważone, takie jak miejsce, w którym uważamy, że się znajdujesz (na podstawie witryny krajowej, wybranej waluty, adresu IP lub ustawionego przez Ciebie lotniska domowego), informacje przekazane nam przez Ciebie w formularzu wyszukiwania (miejsce początkowe i docelowe, daty, liczba gości itp.), ceny ofert i popularność kierunków lub ofert i, w niektórych przypadkach, nasz przewidywany przychód. Każdy czynnik może być bardziej (lub mniej) istotny w różnych sytuacjach, w zależności od tego, co naszym zdaniem jest najbardziej prawdopodobne, aby wygenerować treści, które są dla Ciebie istotne.

Przykładowo, odwiedzając nasze strony docelowe, znajdziesz na nich różne systemy rekomendacji, takie jak:

  • „Porównaj z momondo”: inne strony, na których możesz wyszukiwać oferty podróży, polecane na podstawie miejsca początkowego i docelowego podróży oraz naszego przewidywanego przychodu.
  • „Odkrywaj świat z”: miejsca, do których możesz chcieć podróżować ze swojej obecnej lokalizacji, polecane na podstawie Twojego lotniska domowego lub początkowego, dat wyszukiwania, cen lotów i popularności poszczególnych kierunków.
  • „Leć bez przesiadek”: miejsca, do których możesz polecieć bezpośrednio, polecane na podstawie Twojego lotniska domowego lub początkowego, dostępnych z niego lotów bez przesiadek w ciągu najbliższego miesiąca oraz popularności tych kierunków.
  • „Noclegi w pobliżu”: tanie noclegi w Twoim obszarze lub w miejscu, do którego podróżujesz.
  • „Odkryj różne typy noclegów”: noclegi w Twoim obszarze lub w miejscu, do którego podróżujesz pogrupowane według typu obiektu.
  • „Ulubione hotele na całym świecie”: hotele, które możesz chcieć odwiedzić, pobierane rotacyjnie z ręcznie zarządzanej listy.
  • „Wybierz typ auta”: tanie samochody na wynajem pogrupowane według kategorii samochodu, polecane na podstawie celu i dat podróży.
  • „Twoja lista Miejsc do odwiedzenia”: miejsca, które możesz chcieć zapisać na swojej liście miejsc do odwiedzenia, polecane na podstawie Twojego lotniska domowego lub początkowego i popularności kierunków, które są z niego dostępne.
  • Narzędzie „Explore” umożliwia wyszukiwanie kierunków lotów według ceny i czasu trwania lotu, domyślnie na podstawie tanich ofert znalezionych przez innych użytkowników i posortowanych według ceny.

Narzędzie „Proponowane filtry” rekomenduje spersonalizowane filtry na podstawie wcześniejszych zachowań użytkownika i/lub kontekstu wyszukiwanych lokalizacji oraz parametrów wyszukiwania (np. daty, liczba pasażerów, klasa lotu). Mogą one również obejmować popularne filtry dla danej lokalizacji na podstawie ich użycia na naszej stronie, ponieważ wierzymy, że użytkownicy mogą korzystać z tych samych filtrów dla różnych wyszukiwań w ramach danego produktu.

Nasze wyniki wyszukiwania opcji podróży również stanowią system rekomendacji. Poniżej znajdziesz omówienie opcji sortowania dla każdej kategorii:

Loty

Najlepsze i Polecane

Dana oferta niekoniecznie jest najlepsza tylko dlatego, że jest tania. Dlatego domyślnie sortujemy loty w taki sposób, aby zapewnić najlepszy kompromis między ceną a wygodą, na podstawie takich czynników, jak czas trwania lotu, cena, odległość między miejscem wylotu a kierunkiem podróży, liczba podróżnych oraz sposób rozpoczęcia wyszukiwania. Jednocześnie stosujemy logikę zróżnicowania wyników, aby zapewnić Ci szeroki wybór linii lotniczych i przedziałów czasowych. Względne znaczenie tych czynników jest specyficzne dla każdego zestawu wyników wyszukiwania, np. cena będzie miała mniejsze znaczenie, jeśli najtańszy lot jest tylko nieznacznie tańszy, a przy tym znacznie dłuższy niż ten najszybszy. Wierzymy, że te parametry i ich waga przyczyniają się do prezentowania użytkownikom bardziej trafnych wyników wyszukiwania, gdyż oszczędność wynikająca z wyboru najtańszego lotu może nie być warta niedogodności wynikających np. z długiego czasu na przesiadkę.

Czasami ten sam lot jest dostępny na kilku portalach rezerwacyjnych. Wyróżniamy najtańszego dostawcę, a kolejność opcji rezerwacji będzie oparta głównie na współczynniku klikalności i koszcie za kliknięcie. W przypadku wystąpienia zbieżności cenowej między kilkoma opcjami rezerwacji dla tego samego lotu kolejność opcji rezerwacji będzie oparta głównie na współczynniku klikalności i koszcie za kliknięcie. Czasami oceniamy również jakość usług świadczonych przez dostawcę. Zwracamy uwagę na takie kwestie, jak opłaty za rezerwację czy opłaty za bagaż, tak aby użytkownik, porównując swoje opcje, mógł kierować się ceną całkowitą. Jeśli dostawca nie informuje otwarcie o swoich opłatach, co sprawia, że jego ceny są mniej przejrzyste, raczej nie będziemy go polecać.

Wyświetlamy oferty z wielu różnych źródeł, w tym linii lotniczych, stron z ofertami, globalnych systemów dystrybucji, firm zarządzających podróżami czy internetowych biur podróży, jednak nasze wyniki mogą nie zawsze odzwierciedlać wszystkie dostępne oferty.

Najtańsze

Szukasz najtańszej oferty? Chętnie Ci w tym pomożemy! Sortowanie według ceny to szybki sposób na to, by zobaczyć najtańsze i/lub najdroższe oferty — to Twoja podróż, więc to Ty wybierasz, która z nich pasuje Ci najbardziej.

Czasami dana oferta jest dostępna na kilku portalach rezerwacyjnych. Pokazujemy wszystkie, aby umożliwić Ci wybór dowolnej z nich, jednak wyróżniamy propozycję jednego z dostawców ofert, bazując na jej popularności wśród innych klientów lub na opiniach. Oferta danego dostawcy może być wyróżniona także wtedy, gdy płaci on więcej niż inni za kliknięcia przekierowujące na jego stronę.

Noclegi (hotele i inne obiekty)

Polecane

Używamy wewnętrznych algorytmów do sortowania wyników wyszukiwania noclegów oraz sortowania dostawców opcji rezerwacji w ramach danego wyniku. Dla uproszczenia wizualnego cenę zawsze zaokrąglamy w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ranking wyników wyszukiwania noclegów: domyślnie wyniki są posortowane według naszego algorytmu „Polecane”, który bazuje na kilku kluczowych parametrach: cenie, ocenach gości i popularności (mierzonej liczbą kliknięć). Względne znaczenie tych parametrów jest specyficzne dla każdego zestawu wyników wyszukiwania, np. cena będzie miała mniejsze znaczenie, jeśli różnica w cenie jest bardzo mała. Uwzględniamy także nasz średni potencjalny przychód z każdego wyniku wyszukiwania hotelu. Wierzymy, że te parametry priorytetyzują najbardziej trafne wyniki dla użytkowników, a jednocześnie zwiększają nasze przychody. Wykorzystujemy dodatkowe parametry, takie jak odległość od centrum miasta i liczba gwiazdek, które postrzegamy jako mniej istotne i dlatego przypisujemy im niższą wagę. Wyniki można również sortować według ceny, klasy hotelu, oceny gości i odległości (od wyszukiwanego celu podróży).

Czasami dana oferta jest dostępna na kilku portalach rezerwacyjnych. Wyróżniamy jednego głównego dostawcę na podstawie takich czynników jak cena dostawcy w porównaniu z najniższą unikalną ceną i nasz średni potencjalny przychód z każdego wyniku hotelu, np. dana oferta może być wyświetlona wyżej jeśli nasz przewidywany zysk jest wyższy, ale nie jeśli jest znacznie droższa od innych ofert. Nasze algorytmy mogą nie pokazywać jednej lub więcej ofert, jeśli nie są one najtańszymi unikalnymi cenami i mają one wpływ na naszą monetyzację lub monetyzację naszego partnera. Wierzymy, że te parametry wprowadzają lepszą równowagę pomiędzy trafnością wyników dla użytkowników a zwiększaniem naszych przychodów. Jeśli na liście hoteli najtańsza unikalna oferta nie jest wyświetlana nad przyciskiem „Zobacz ofertę” lub „Wybierz” znajdziesz ją, szukając ceny oznaczonej zielonym kolorem. Oferty prywatne są wyświetlane wyżej na liście, jeśli użytkownik jest zalogowany.

Cena

Szukasz najtańszej oferty? Chętnie Ci w tym pomożemy! Sortowanie według ceny to szybki sposób na to, by zobaczyć najtańsze i/lub najdroższe oferty — to Twoja podróż, więc to Ty wybierasz, która z nich pasuje Ci najbardziej.

Samochody

Polecane

Sortowanie wyników według „Polecane” dla wynajmu samochodów odbywa się głównie w oparciu o cenę, nasz potencjalny przychód, ogólną liczbę kliknięć i popularność różnych klas samochodów w danych miejscach odbioru (np. SUV-y są bardziej popularne niż normalne samochody w tym miejscu). W niektórych lokalizacjach uwzględniamy również ocenę użytkowników każdej wypożyczalni i/lub dostawców oferty. Względne znaczenie tego czynnika jest specyficzne dla każdego zestawu wyników wyszukiwania.

Czasami dana oferta jest dostępna na kilku portalach rezerwacyjnych. Wyróżniamy propozycję jednego z dostawców ofert, bazując na jej popularności wśród innych klientów lub na opiniach. Oferta danego dostawcy może być wyróżniona także wtedy, gdy płaci on więcej niż inni za kliknięcia przekierowujące na jego stronę. Nasze algorytmy mogą nie pokazywać jednej lub więcej ofert, jeśli nie są one najtańsze i mają one wpływ na naszą monetyzację lub monetyzację naszego partnera. Wierzymy, że te parametry wprowadzają lepszą równowagę pomiędzy trafnością wyników dla użytkowników a zwiększaniem naszych przychodów. Jeśli na liście samochodów najtańsza oferta nie jest wyświetlana nad przyciskiem „Zobacz ofertę” lub „Wybierz” znajdziesz ją, szukając ceny oznaczonej zielonym kolorem.

Oferty Lot+Hotel

Polecane

Domyślnie sortowanie wyników według „Polecane” dla pakietów odbywa się głównie w oparciu o cenę, ocenę gości hotelu i jego popularność (mierzoną liczbą kliknięć). Uwzględniamy także nasz średni potencjalny przychód z każdego wyniku wyszukiwania pakietu. Wierzymy, że te parametry priorytetyzują najbardziej trafne wyniki dla użytkowników, a jednocześnie zwiększają nasze przychody. Wyniki wyszukiwania pakietów są ułożone na podstawie wewnętrznego algorytmu szukającego najlepszej równowagi między ceną a naszym potencjalnym przychodem.

Pociągi i autobusy

Godz. wyjazdu

Posortowaliśmy wyniki z ofertami pociągów i autobusów według godzin odjazdu, by ułatwić Ci dopasowanie połączenia do Twojego planu.

Najtańsze

Szukasz najtańszej oferty? Chętnie Ci w tym pomożemy! Sortowanie według ceny to szybki sposób na to, by zobaczyć najtańsze i/lub najdroższe oferty — to Twoja podróż, więc to Ty wybierasz, która z nich pasuje Ci najbardziej.

Ceny pociągów i autobusów czasem zawierają wymagane podatki i opłaty, w zależności od lokalizacji. Sprawdź opłaty dodatkowe. Niektórzy dostawcy ofert pobierają opłatę serwisową, opłatę za dodatkowy bagaż czy za niektóre metody płatności.

Skąd pobieramy ceny?

Przeszukujemy setki stron podróżniczych, stron linii lotniczych, hoteli i wypożyczalni samochodów naraz, aby pokazać Ci oferty dostępne online. Chociaż zawsze staramy się pokazywać jak najbardziej dokładne i aktualne wyniki, zdarza się, że na naszej stronie pojawiają się rozbieżności. Czasami są one spowodowane tym, że dostawca oferty nie aktualizuje udostępnianych danych na bieżąco, niepoprawnie połączył swój system z naszym lub po prostu inny podróżnik wykupił tę samą ofertę przed Tobą. Ta ostatnia sytuacja zdarza się dlatego, że przechowujemy wyniki w pamięci cache, by przyspieszyć proces wyszukiwania i nie kazać Ci zbyt długo czekać na listę wyników. Przykładowo, jeśli inny użytkownik dokonuje tego samego wyszukiwania w tej samej minucie co Ty, prawdopodobnie zobaczycie dokładnie te same wyniki. Dostawcy ofert powinni aktualizować listę cen widoczną w naszym systemie przynajmniej co 24 godziny. Choć staramy się przeszukiwać jak najwięcej stron, jeszcze nie jesteśmy w stanie zebrać danych ze wszystkich możliwych serwisów. Zdarzają się też sytuacje, gdy nie pokazujemy ofert pochodzących od wybranego dostawcy z przyczyn technicznych lub biznesowych albo gdy wiemy, że wielu użytkowników nie było zadowolonych z jakości usług świadczonych przez dany serwis.

Skąd pobieramy opinie i jak moderujemy treści?

Opinie pojawiają się na naszej stronie na kilka sposobów. Pokazujemy opinie i oceny z innych znanych witryn turystycznych. Wyświetlamy również opinie osób, które dokonały rezerwacji za pośrednictwem naszej platformy po zalogowaniu, lub przesłały nam swój plan podróży (dowiedz się więcej o funkcji Trips tutaj).

Na naszej stronie gromadzimy i wyświetlamy opinie na kilka różnych sposobów.

W przypadku lotów i samochodów wyświetlamy opinie pochodzące bezpośrednio od klientów, którzy mają potwierdzoną rezerwację, natomiast w przypadku pobytów wyświetlamy opinie zarówno klientów, jak i opinie ze stron partnerskich. W przypadku opinii pochodzących bezpośrednio od klientów kontaktujemy się wyłącznie z użytkownikami posiadającymi konto i wyrażającymi zgodę na otrzymywanie od nas wiadomości e-mail z prośbą o zamieszczenie recenzji. Klienci mogą również wystawiać opinie bezpośrednio na naszej platformie Trips.

Z klientem skontaktujemy się dopiero po zakończeniu rezerwacji, co gwarantuje, że nasze opinie zawierają wiedzę z pierwszej ręki i odzwierciedlają osobiste doświadczenia klienta. W przypadku lotów i samochodów użytkownik wybiera ocenę od „słabej” do „doskonałej”. Następnie przekształcamy ją w ocenę liczbową w skali od 1 do 10 i dołączamy do recenzji jakościowej (jeśli została dostarczona), aby ułatwić porównanie i ocenę. Nasza metoda eliminuje fałszywe opinie lub rekomendacje z mediów społecznościowych, a zamiast tego polega na prawdziwych opiniach zweryfikowanych klientów. W przypadku pobytów nasze wyniki są obliczane poprzez uśrednienie ocen zebranych przez nas oraz przez naszych partnerów.

Wszystkie opinie są publikowane po przeprowadzeniu automatycznej kontroli wulgaryzmów. Niezależnie od tego, czy są one pozytywne, czy negatywne, nie będziemy wyświetlać tych opinii (lub będziemy je usuwać), które naruszają nasze wytyczne lub warunki dostawców opinii (podobne do naszego regulaminu), w tym opinii odnoszących się do lub zawierających (między innymi):

  • Nielegalne działania;
  • Dane osobowe lub wrażliwe;
  • Przekleństwa, odniesienia seksualne, mowę nienawiści, dyskryminację, groźby itp.
  • Podszywanie się;
  • Komentarze niezwiązane z tematem lub przeznaczeniem naszej witryny, w tym komentarze opisujące doświadczenia związane z procesem rezerwacji, a nie z podróżą;
  • Spam i fałszywe treści.

Aby mieć pewność, że opinie są nadal aktualne, możemy przestać je wyświetlać po upływie trzech lat lub jeśli nastąpiła zmiana właściciela albo inna istotna zmiana (np. renowacja obiektu).

Możemy również poprosić użytkowników o podzielenie się poradami podróżniczymi. Porady te podlegają automatycznej kontroli i nie zostaną opublikowane, jeśli nie zostaną uznane za wystarczająco przydatne.

Usuwanie treści

Będziemy również usuwać niezgodne z prawem treści i opinie, które po ręcznej weryfikacji przez nasz zespół ds. moderacji treści przeprowadzonej na podstawie zgłoszenia przesłanego przez formularz opinii zostaną uznane za niespełniające powyższych wytycznych.

Zgodnie z aktem o usługach cyfrowych momondo traktuje priorytetowo prośby wystosowane przez zaufane podmioty sygnalizujące. Zaufane podmioty sygnalizujące odgrywają kluczową rolę w identyfikacji nielegalnych treści na naszej platformie. Cenimy ich doświadczenie i wiedzę ekspercką, pozwalające wykrywać treści, które nie powinny były znaleźć się na naszej stronie. Jeśli reprezentujesz podmiot wyznaczony przez koordynatora ds. usług cyfrowych i chcesz powiadomić nas o nielegalnych treściach, wypełnij ten formularz.

Odwołanie od decyzji dotyczącej moderowania treści

Jeśli od naszej decyzji o usunięciu treści przysługuje odwołanie, zgodnie z art. 20 Rozporządzenia (UE) 2022/2065, przedstawimy uzasadnienie naszej decyzji, wraz z informacją o tym, jak złożyć skargę wobec tej decyzji. Wszelkie skargi zostaną ręcznie sprawdzone przez nasz zespół ds. moderacji treści pod kątem zgodności z naszymi wytycznymi dotyczącymi treści, a po ich rozpatrzeniu, poinformujemy o wyniku osobę składającą skargę.

W sytuacji, w której odbiorca usługi często przekazuje treści, które są w sposób oczywisty niezgodne z prawem, bądź dana osoba często zgłasza doniesienia lub skargi, które są w sposób oczywisty nieuzasadnione, o czym mowa w art. 23 aktu o usługach cyfrowych (ang. Digital Services Act, DSA), rozpatrzymy sprawę zgodnie z art. 23 ust. 3 DSA i, w przypadku potwierdzenia ponownego naruszenia, wystosujemy ostrzeżenie wobec tej osoby, a po wydaniu uprzedniego ostrzeżenia zawiesimy jej konto. W obecnej chwili nie przewidujemy wystąpienia takich sytuacji i podamy przykłady faktów i okoliczności, które bierzemy pod uwagę przy ocenie, czy dane zachowanie stanowi nadużycie, jak również czas trwania zawieszenia, jeśli i z chwilą, gdy odnotujemy takie przypadki.

Własność intelektualna, prywatność oraz poufne dane

Szanujemy prawa własności intelektualnej i tego samego oczekujemy od naszych użytkowników i partnerów. Zgodnie z naszą polityką:

  • Sprawdzamy zgłoszenia dotyczące naruszenia własności intelektualnej i podejmujemy odpowiednie działania, aby usunąć treści, które naruszają własność intelektualną lub wobec których istnieje podejrzenie jej naruszenia.
  • Dezaktywujemy konta użytkowników, którzy wielokrotnie naruszają prawa własności intelektualnej innych osób, lub w inny sposób ograniczamy ich dostęp do platformy.

Prywatność i inne poufne dane

Zgodnie z naszą Polityką prywatności, z pełną powagą traktujemy nasze obowiązki w zakresie prywatności i ochrony danych.

Treści, które mogą zwiększać ryzyko naruszenia prywatności naszych użytkowników oraz innych osób, których dane dotyczą, są niedozwolone. Na przykład, gdy użytkownicy lub partnerzy omyłkowo udostępnią dane osobowe innych osób, dane wrażliwe lub szczególne kategorie danych osobowych, numery kart kredytowych, numery identyfikacyjne, numery prawa jazdy lub inne numery licencji, adresy bądź inne informacje, które nie są publicznie dostępne. Te zasady mogą mieć zastosowanie również w przypadku imion pracowników hoteli.

Oszustwa i wyłudzenia

Nie tolerujemy treści mających na celu oszukanie, wyłudzenie lub wprowadzenie innych w błąd w celu osiągnięcia korzyści finansowej. Usuwamy linki phishingowe, złośliwe oprogramowania, treści, które mają lub mogą mieć na celu oszukanie lub wyłudzenie, a konta oszustów lub wyłudzaczy są blokowane na stałe.

Przedstawiciel prawny i kontakt

Naszym przedstawicielem prawnym jest Momondo A/A, Farvergade 10, DK-1463 Copenhagen K, Dania, numer rejestracji: CVR DK 20181397. Możesz skontaktować się z naszym przedstawicielem, pisząc na feedback@momondo.com.

Liczba odwiedzających

Zgodnie z obowiązkiem nałożonym przez unijny akt o usługach cyfrowych, szacujemy, że średnia miesięczna liczba odbiorców* naszej usługi (w tym platform KAYAK, momondo, HotelsCombined, SWOODOO, checkfelix, Cheapflights, roomsearch) w Unii Europejskiej od dnia 1 sierpnia 2024 r. do 16 lutego 2025 r. włącznie wyniosła znacznie poniżej 45 milionów.

Jest to jedynie szacunkowa liczba, która opiera się na danych, do jakich momondo ma w tej chwili dostęp, oraz na ograniczonych wytycznych zawartych w akcie o usługach cyfrowych. Publikacja tej szacunkowej liczby jest wymagana przez akt i nie powinna być wykorzystywana do żadnych innych celów. Metody stosowane do szacowania średniej liczby miesięcznych odbiorców określonych w akcie wymagają istotnego osądu i nakładów projektowych, podlegają danym i innym ograniczeniom oraz z natury rzeczy wariancjom statystycznym i wątpliwościom. Liczba ta może zostać skorygowana i zmaleć lub wzrosnąć w miarę dopracowywania metody przez momondo oraz w odpowiedzi na publikację metodologii przez Komisję Europejską.

Wskaźniki dotyczące użytkowników, które uważamy za istotne dla działalności momondo znajdują się na stronie Booking Holdings Inc. Investor Relations.

*odbiorca usługi jest zdefiniowany w akcie o usługach cyfrowych jako „każda osoba fizyczna lub prawna, która korzysta z usługi pośrednika, w szczególności w celu wyszukiwania informacji i ich udostępniania”. Wymaga to zliczania użytkowników, którym nasz serwis wyświetlił informacje, nawet jeśli dany użytkownik nie dokonał transakcji.